Vliegbasis Gilze-Rijen werkt actief aan geluidsverplaatsing

apache line up platform vliegbasis gilze rijen

Voor fanatieke vliegtuigspotters kunnen er niet genoeg helikopters opstijgen en landen op "onze" vliegbasis in Gilze-Rijen. Het blijft een spektakel om onze heli's en manschappen in actie te zien. Het maken van veel vliegbewegingen is essentieel voor het trainen van onze manschappen en uiteindelijk het bewaken van onze vrede en veiligheid. Voor veel Nederlanders is deze vrijheid en veiligheid heel gewoon, maar dit is zeker niet vanzelfsprekend. Praktijktraining is een belangrijk onderdeel voor het laten slagen van missies. Het trainen gebeurt geregeld op Gilze-Rijen zelf om (transport)kosten te besparen, maar iedereen ziet de noodzaak in van deze oefeningen.

Om de hoeveelheid geluid voor omwonenden te reduceren, zoekt de Luchtmacht continue naar alternatieven. Voor die inzet verdienen ze zeker een compliment. Hier een overzicht wat de Luchtmacht doet om geluidsoverlast te reduceren:

Geluidexport

Geluidsexport is het werkelijk verplaatsen van geluid naar andere locaties buiten Nederland. Dit wordt onder andere gerealiseerd door:

  • een deel van de opleiding in America te doen (met NL helikopters die daar staan bij het 302 sqn).
  • schiettrainingen (ook) in Duitsland te doen.
  • bergtraining in het buitenland te doen.

Geluidspreiding

Geluidsspreiding ishet spreiden van geluid over een groter gebied in Nederland. Het Defensie Helikopter Commando op Gilze-Rijen (DHC) doet dit bijvoorbeeld door:

  • training van bemanningen elders in Nederland uit te voeren. Veelgebruikte locaties zijn Oirschot, Maas/Waal, Deelen en Vlieland.
  • oefening door heel Nederland. Vaak met eenheden op de grond van Marine en Landmacht. Veelgebruikte locaties zijn Oirschot, Deelen, Vlissingen, Den Helder en de Noordzee.
  • sling area’s elke week te wisselen.

Geluidsbeperking

Geluidsbeperking is het beperken van vliegbewegingen en hoeveelheid geluid boven bepaalde gebieden en binnen bepaalde tijden. Diverse voorbeelden hiervan:

  • training met ladingen onder de heli aan zuid-zijde van de oost-westbaan te houden
  • ten behoeven van hellingtraining is een tweede slope aangelegd. Het gebruik van de slopes houden ze procentueel bij om een goede verdeling na te streven
  • voor vertrek en aankomst van helikopters zijn 4 funnels (tunnels in de lucht) gecreëerd, waarvan het gebruik procentueel wordt bijgehouden. Bij gebruik wordt rekening gehouden met windrichting i.v.m. geluid.
  • Vermijden circuitvliegen over Hulten en Gilze Rijen.
  • Vliegen tot uiterlijk 23.00u i.p.v. wettelijk geaccordeerde 00.00u.
  • In de zomer geen avondvliegen te plannen buiten enkele vooraf aangewezen weken.
  • SKHV (Stichting Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht) op zondag geen circuittraining te laten doen en pas vanaf 12.00u te laten vliegen.
  • Er is een maximum aan het aantal externe vliegbewegingen gedurende avondopenstelling.
  • Na 22:00 uur geen doorstarts.
  • Het gebruik maken van vliegsimulators.

Ondanks dat omwonenden geluidsoverlast beleven, is de Luchtmacht dus erg actief in het zoeken naar en benutten van mogelijkheden om geluid te reduceren. Voor spotters helaas niet ideaal, omdat zij steeds vaker en verder moeten reizen om de heli's in actie te zien, maar dit kan wel mooie beelden opleveren.

Onze Luchtmacht heeft een belangrijke missie en daar horen nu eenmaal vliegbewegingen bij. Laten we niet vergeten dat zij zorgen voor onze veiligheid en vrijheid van meningsuiting, maar daarnaast ook voor extra banen in de regio en opleidingsmogelijkheden. Mooi meegenomen!

 

Nieuwsbrief ontvangen?