Minder heli's op Gilze-Rijen door oefening Swift Response
Gedurende de eerste 2 weken van oktober 2017 vindt in het Duitse Hohenfels de grote NATO-oefening Swift Response plaats. Samen met 10 NAVO partners gaan 750 Nederlandse militairen van de Koninklijke Lucht- en Landmacht in een internationaal verband trainen. Er gaan 15 Nederlandse defensie helikopters. In totaal zullen zo'n 7.000 militairen en burgers deelnemen aan deze oefening. Dit alles om samen sterk te staan, voor inzet waar dan ook ter wereld.
Verplaatsing van geluid naar Duitsland
De 15 helikopters van het Defensie Helikopter Commando vertrekken aanstaande maandag (2 oktober) vanaf Vliegbasis Gilze-Rijen in verschillende blokken richting Duitsland. In de komende weken trainen deze 15 helikopters met standplaats Vliegbasis Gilze-Rijen dan ook niet boven Nederland, maar boven Duitsland in het kader van geluidsspreiding. De oefening Swift Response draait om 'internationale interoperabiliteit', oftewel het optimaal (internationaal) samenwerken voor een snelle inzet waar dan ook ter wereld. Deze oefening is dan ook onlosmakelijk verbonden aan een van de actuele speerpunten binnen defensie, het herstel van de brede inzetbaarheid, na jarenlange missie-inzet in Mali en Afghanistan. Rond 17 oktober zullen de helikopter weer landen om vliegbasis Gilze-Rijen.
Vliegbasis Gilze-Rijen werkt actief aan geluidsverplaatsing
Voor fanatieke vliegtuigspotters kunnen er niet genoeg helikopters opstijgen en landen op "onze" vliegbasis in Gilze-Rijen. Het blijft een spektakel om onze heli's en manschappen in actie te zien. Het maken van veel vliegbewegingen is essentieel voor het trainen van onze manschappen en uiteindelijk het bewaken van onze vrede en veiligheid. Voor veel Nederlanders is deze vrijheid en veiligheid heel gewoon, maar dit is zeker niet vanzelfsprekend. Praktijktraining is een belangrijk onderdeel voor het laten slagen van missies. Het trainen gebeurt geregeld op Gilze-Rijen zelf om (transport)kosten te besparen, maar iedereen ziet de noodzaak in van deze oefeningen.
Om de hoeveelheid geluid voor omwonenden te reduceren, zoekt de Luchtmacht continue naar alternatieven. Voor die inzet verdienen ze zeker een compliment. Hier een overzicht wat de Luchtmacht doet om geluidsoverlast te reduceren:
Nachtvliegen wordt voorlopig avondvliegen
Het succesvol uitvoeren van militaire missies in binnen- en buitenland is grotendeels afhankelijk van de hoeveelheid training van de Luchtmacht. Voor het opereren in duisternis is specifieke training nodig om de manschappen goed voor te bereiden. Nachtvliegen, in het bijzonder het laagvliegen en starten/landen bij duisternis, is de meest uitdagende taak om te trainen. Hoe belangrijk dit ook is, zal deze training worden ingeperkt gedurende de nachten.
DHC bevrijdingsvluchten op 5 mei | vrede & veiligheid vieren
5 mei 2017 - Bevrijdingsdag! Ook dit jaar draagt Defensie Helikopter Commando (DHC) van de Koninklijke Luchtmacht haar steentje bij aan het verspreiden van vrede en veiligheid. Diverse ambassadeurs van de vrijheid worden vervoerd met de NH90 en Cougar helikopters vanaf vliegbasis Gilze-Rijen.
Chinooks uit Mali terug op Gilze-Rijen
Bron: Defensie
Met een mooie lage fly-by meldde de C-17 Globemaster van NAVO-vliegbasis Pápa in Hongarije zich donderdag 23 maart 2017 boven Vliegbasis Gilze-Rijen. De cargo was de tweede van drie Chinook transporthelikopters uit Mali. De helikopters komen terug na ruim tweeënhalf jaar bijdrage aan de missie Minusma (Multidimensional Integrated Stabilisation Mission in Mali). De volgende vlucht met een Chinook staat ingepland voor april.
Nieuw contactpersoon vliegbasis
Op dinsdag 14 maart 2017 heeft GRAS-lid Richard van Tilborg (links) het spreekwoordelijke stokje overgenomen van zijn voorganger Edwin de Greeuw. Dit gebeurde in het bijzijn van Hoofd Sectie Communicatie, Majoor Inge van Megen (rechts). Deze informele overdracht vond plaats op Vliegbasis Gilze-Rijen na een aangenaam kennismakingsgesprek.
Nachtvliegen 2017
Foto: Jimmy van Drunen
Om missies veilig te kunnen uitvoeren, trainen helikopterbemanningen van het DHC het hele jaar door. Zowel overdag als bij duisternis. Dit kan tot middernacht, maar het streven is om alle helikopters om 23.00u weer veilig geland aan grond te hebben.
Voor de periode tussen april en oktober is toestemming verleend om vanaf vliegbasis Gilze-Rijen en vliegbasis Deelen in een aantal weken militaire vluchten uit te voeren voor oefendoeleinden bij duisternis tot uiterlijk 01.00u. Het betreft de weken 14, 17, 18, 23, 27 en 32. Er wordt voor het vliegen bij duisternis ook gebruik gemaakt van verschillende militaire oefenterreinen in Nederland.