SA.316 Alouette III
Met de komst van de nieuwe helikoptertypen is de oude vertrouwde Alouette III helikopter zo goed als verdwenen uit het luchtmacht inventaris. Momenteel zijn nog slechts vier toestellen operationeel. De Alouette III-helikopter is sinds 1964 in dienst en hiermee het langst dienende toestel in de historie van de Koninklijke Luchtmacht.
De Alouettes zijn ingedeeld bij het 300 Squadron en opereren vanaf september 2008 vanaf de vliegbasis Gilze-Rijen.
Achtergronden
De Aérospatiale Alouette III is een lichte eenmotorige helikopter, oorspronkelijk geproduceerd door de Franse firma Sud-Aviation (later Aérospatiale en nu de Eurocopter Group). Eén van de kenmerken van het toestel is het karakteristieke metalige geluid dat hij tijdens de vlucht produceert. Een ander kenmerk van van de Alouette III is de in de romp overlopende ovaalvormige glazen cockpit. Deze constructie maakt van de Alouette III één van de helikopters met het beste uitzicht.
De Alouette III is voortgekomen uit de Alouette II. Het prototype van de Alouette III was de SE-3160, die in februari 1959 voor het eerst vloog. Vanaf 1969 kwam de verbeterde SA-316B beschikbaar. Deze versie had een sterkere transmissie en een hoger maximum startgewicht, maar had nog steeds dezelfde Turboméca Artouste asturbinemotor met een vermogen van 550 pk, die al in het prototype werd gebruikt. Deze motor behield zijn volledige vermogen tot een vlieghoogte van 5000 meter. In begin zeventiger jaren kwam de SA-319B in productie, die was uitgerust met een andere motor, de Astazou XIV, die minder brandstof verbruikte en een vermogen van 660 pk had. De Alouette III is de succesvolste van de Alouette-helikopterfamilie. De productie van de Alouette III eindigde in 1979, na een totale productie van 1480 stuks; hierbij zijn de bijna 500 onder licentie geproduceerde toesellen in India en Roemenië niet inbegrepen.
Tussen 1964 en 1969 werden 77 helikopters van het type SE-3160 geleverd aan de toenmalige Groep Lichte Vliegtuigen van de Koninklijke Landmacht. Hiervan werden er 27 geassembleerd door de N.V. Lichtwerk in Hoogeveen. Deze helikopters vervingen de verouderde Hiller H-23B’s en werden gelegerd op de Vliegbasis Deelen bij het 300 Squadron en op de Vliegbasis Soesterberg bij het 298 Squadron. Alle Nederlandse Alouettes waren aanvankelijk egaal donkergroen geschilderd, maar vanaf 1982 werd een zwart-bruin camouflageschema ingevoerd.
Vijf van de 77 Alouettes waren eigendom van de Koninklijke Luchtmacht ter vervanging van de gedateerde Alouette II’s die vanaf 1959 werden gebruikt voor Search and Rescue (SAR)-taken. Deze SAR-Alouette III’s kregen opblaasbare drijvers onder de skids en aan de romp en een lier om drenkelingen uit zee te takelen. De groene beschildering werd aangevuld met een reflecterende signaalkleur op de neus, de achterzijde van de romp en de verticale staartvlakken en de letters ‘RESCUE’ in witte letters. De SAR helikopters vanaf de Vliegbasis Leeuwarden en Terschelling, waar ze klaarstonden om eventueel in zee gestorte vliegers op te vissen. Dit gebeurde door de jaren heen geregeld omdat Terschelling vroeger het luchtmacht oefenterrein Jackpot Range (Noordsvaarder) lag en op Vlieland de Cornfield Range (Vliehors).
De Nederlandse Alouettes kregen internationale bekendheid door het demonstratieteam ‘The Grasshoppers’ dat tussen 1973 en 1995 het publiek in binnen- en buitenland charmeerde met een buitengewoon spectaculaire show. Vijf Alouettes werden aanvankelijk wit zwart gestreept geverfd maar later werd het bekende rood wit blauw patroon geintroduceerd.
Nu zijn er nog slechts vier exemplaren over. Een groot deel van de Alouette III helikopters (30 stuks) werd terugverkocht aan Eurocopter in verband met de aankoop van de Cougar. Daarnaast zijn er exemplaren verkocht aan civiele partijen, musea, technische scholen en de luchtmachten van Tsjaad, Malta en Pakistan. De overgebleven toestellen zijn na groot onderhoud in Zwitserland donkerblauw geschilderd en zijn op de SA-316B standaard gebracht. Vergeleken met de SE3160 hebben ze nu een speciaal versterkte transmissie, die een maximum startgewicht van 2200 kg mogelijk maakt. Ook werd de constructie versterkt en beschikken de cockpits over kogelwerend glas. De vier toestellen vormen als de Royal Flight/VIP Flight één van de transportmogelijkheden van het Koninklijk Huis, de ministers en andere hoogwaardigheidsbekleders.
Operationele inzet
De Alouettes zijn met name in de jaren negentig actief ingezet. Zo werd aansluitend op de Golfoorlog in 1991 een periode gevlogen voor de hulp aan Koerden op de grens van Noord-Irak en Turkije. Tijdens deze humanitaire VN-operatie Provide Comfort werden drie Alouette-helikopters en personeel van het 298 squadron ingezet ter assistentie van het 11e Genie Hulpbataljon van de Koninklijke Landmacht. De belangrijkste opdrachten voor de Alouettes waren liaisonopdrachten door het hele gebied in Irak dat werd bezet door eenheden van de geallieerde ‘Joint Task Force’. Verder werden er pendelvluchten gemaakt tussen het provisorische Amerikaanse vliegveld bij Silopi en Diyarbakir in Zuid-Oost Turkije. Ook werden er veel vlieguren gemaakt voor Artsen zonder Grenzen dat van meet af aan in de bergkampen actief was.
Daarna volgden nog de European Community Monitoring Missions in het voormalige Joegoslavië en VN-taken in Cambodja in het kader van UNTAC. Voor de monitoring-missies van de Europese Gemeenschap vervoerden drie Alouettes teams met EG-diplomaten die moesten toezien op de naleving van het zogenoemde akkoord van Brioni (1991). Dat akkoord voorzag onder meer in een staakt-het-vuren tussen Slovenië, Kroatië en de Federale Republiek van Joegoslavië. Er gingen begin jaren negentig ook Alouettes naar Cambodja. Aanvankelijk drie en daarna vier Alouettes ondersteunden daar een 750 man sterk Nederlands Mariniersbataljon. De Alouettes volbrachten in Cambodja zo’n 1.845 opdrachten en maakten 2.580 vlieguren vol.
De Alouettes verzorgden daarnaast ook VIP-transport en vluchten voor het Koninklijk Huis. Tot slot volgden nog uitzendingen naar Bosnië ten behoeve van de IFOR-vredesmacht.
Technische specificaties
Afmetingen : | lengte 10.17 meter hoogte 2.97 meter rotordiameter 11.00 meter |
Motoren : | Turbomeca IIIBI Vermogen 500 pk |
Gewicht : | maximaal 2.100 kg |
Snelheid : | maximaal 210 km/uur |
Vliegbereik : | 505 km |
Plafond : | 6500 meter |
Kleur : | Royal blauw |
Passagiers : | drie à vier |
Registraties
Onderstaand volgt een overzicht van alle registratienummers met vervolgens de fabrieksregistratie, type-aanduiding, constructienummer, datum in dienst, datum uit dienst en eventuele opmerkingen. Aanvullingen en/of correcties zijn welkom op dhc@gras-spotters.nl.
registratie | fabrieksreg. | type | c/n | in dienst | uit dienst | opmerking |
A-177 | F-…. | SE3160 | 1177 | 09.03.64 | 20.03.97 | verkocht civiele markt |
A-208 | F-…. | SE3160 | 1208 | 24.06.64 | 31.10.96 | verkocht civiele markt |
A-209 | F-…. | SE3160 | 1209 | 26.06.64 | 27.07.96 | verkocht Malta |
A-217 | F-…. | SE3160 | 1217 | 28.09.64 | 23.07.96 | ingeruild Eurocopter |
A-218 | F-…. | SE3160 | 1218 | 30.09.64 | 31.10.96 | verkocht civiele markt |
A-226 | F-…. | SE3160 | 1226 | 03.11.64 | 01.05.95 | ingeruild Eurocopter |
A-227 | F-…. | SE3160 | 1227 | 02.11.64 | 27.06.96 | verkocht civiele markt |
A-235 | F-…. | SE3160 | 1235 | 21.12.64 | 22.01.97 | verkocht civiele markt |
A-236 | F-…. | SE3160 | 1236 | 01.12.64 | 28.08.75 | verongelukt |
A-246 | F-…. | SE3160 | 1246 | 26.01.65 | 23.06.98 | verkocht civiele markt |
A-247 | F-…. | SA316B | 1247 | 26.01.65 | active | |
A-253 | F-…. | SE3160 | 1253 | 10.02.65 | 22.03.00 | i/a Gilze-Rijen |
A-254 | F-…. | SE3160 | 1254 | 16.02.65 | 08.02.80 | verongelukt |
A-260 | F-…. | SE3160 | 1260 | 04.03.65 | 16.06.98 | i/a De Kooy |
A-261 | F-…. | SE3160 | 1261 | 08.03.65 | 16.06.98 | i/a VTOC Amsterdam |
A-266 | F-…. | SE3160 | 1266 | 10.03.65 | 09.08.94 | verkocht Pakistan |
A-267 | F-…. | SE3160 | 1267 | 10.03.65 | 01.05.95 | ingeruild Eurocopter |
A-274 | F-…. | SE3160 | 1274 | 01.04.65 | 02.03.67 | verongelukt |
A-275 | F-…. | SA316B | 1275 | 28.04.65 | active | |
A-281 | F-…. | SE3160 | 1281 | 19.05.65 | 01.05.95 | ingeruild Eurocopter |
A-282 | F-…. | SE3160 | 1282 | 24.05.65 | 17.05.70 | verongelukt |
A-292 | F-…. | SA316B | 1292 | 05.07.65 | active | |
A-293 | F-…. | SE3160 | 1293 | 29.06.65 | 02.12.94 | i/a ROC Schiphol |
A-301 | F-…. | SA316B | 1301 | 04.08.65 | active | |
A-302 | F-…. | SE3160 | 1302 | 04.08.65 | 25.01.95 | verkocht Tsjaad |
A-307 | F-…. | SE3160 | 1307 | 23.09.65 | 23.07.96 | ingeruild Eurocopter |
A-319 | F-…. | SE3160 | 1319 | 27.10.65 | 22.07.93 | i/a Gilze-Rijen |
A-324 | F-…. | SE3160 | 1324 | 12.11.65 | 10.07.96 | ingeruild Eurocopter |
A-336 | F-…. | SE3160 | 1336 | 24.12.65 | 01.05.95 | ingeruild Eurocopter |
A-342 | F-…. | SE3160 | 1342 | 20.01.66 | 25.01.95 | verkocht Tsjaad |
A-343 | F-…. | SE3160 | 1343 | 21.01.66 | 08.10.96 | i/a Soesterberg?? |
A-350 | F-…. | SE3160 | 1350 | 17.03.66 | 01.11.97 | verkocht civiele markt |
A-351 | F-…. | SE3160 | 1351 | 15.03.66 | 01.10.90 | verongelukt |
A-366 | F-…. | SE3160 | 1366 | 27.04.66 | 10.01.95 | i/a Gilze-Rijen |
A-374 | F-…. | SE3160 | 1374 | 03.06.66 | 06.08.96 | ingeruild Eurocopter |
A-382 | F-…. | SE3160 | 1382 | 05.07.66 | 13.08.70 | verongelukt |
A-383 | F-…. | SE3160 | 1383 | 04.07.66 | 01.05.95 | ingeruild Eurocopter |
A-390 | F-…. | SE3160 | 1390 | 19.07.66 | 16.07.96 | ingeruild Eurocopter |
A-391 | F-…. | SE3160 | 1391 | 13.07.66 | 22.07.93 | storage Gilze-Rijen |
A-398 | F-…. | SE3160 | 1398 | 13.09.66 | 31.10.96 | verkocht civiele markt |
A-399 | F-…. | SE3160 | 1399 | 26.09.66 | 27.09.96 | verkocht Malta |
A-406 | F-…. | SE3160 | 1406 | 28.10.66 | 30.03.84 | verongelukt |
A-407 | F-…. | SE3160 | 1407 | 20.10.66 | 06.08.96 | ingeruild Eurocopter |
A-414 | F-…. | SE3160 | 1414 | 16.12.66 | 01.05.95 | ingeruild Eurocopter |
A-415 | F-…. | SE3160 | 1415 | 16.12.66 | 30.07.70 | verongelukt |
A-451 | – | SE3160 | 1451 | 16.10.67 | 01.11.97 | verkocht civiele markt |
A-452 | – | SE3160 | 1452 | 10.11.67 | 23.07.96 | ingeruild Eurocopter |
A-453 | – | SE3160 | 1453 | 10.11.67 | 16.07.96 | ingeruild Eurocopter |
A-464 | – | SE3160 | 1464 | 16.12.67 | 16.07.96 | ingeruild Eurocopter |
A-465 | – | SE3160 | 1465 | 02.02.68 | 23.01.96 | pres. MLM Soesterberg |
A-470 | – | SE3160 | 1470 | 27.12.67 | 29.07.88 | verongelukt |
A-471 | – | SE3160 | 1471 | 07.02.68 | 06.07.97 | verkocht civiele markt |
A-482 | – | SE3160 | 1482 | 08.03.68 | 26.07.96 | verkocht civiele markt |
A-483 | – | SE3160 | 1483 | 14.03.68 | 22.01.97 | verkocht civiele markt |
A-488 | – | SE3160 | 1488 | 17.04.68 | 22.01.97 | verkocht civiele markt |
A-489 | – | SE3160 | 1489 | 22.04.68 | 01.07.97 | verkocht civiele markt |
A-494 | – | SE3160 | 1494 | 03.05.68 | 01.07.97 | verkocht civiele markt |
A-495 | – | SE3160 | 1495 | 07.06.68 | 12.03.97 | verkocht civiele markt |
A-499 | – | SE3160 | 1499 | 21.06.68 | 27.06.96 | verkocht civiele markt |
A-500 | – | SE3160 | 1500 | 05.08.68 | 01.07.97 | verkocht civiele markt |
A-514 | – | SE3160 | 1514 | 16.10.68 | 31.10.96 | verkocht civiele markt |
A-515 | – | SE3160 | 1515 | 16.10.68 | 20.03.97 | verkocht civiele markt |
A-521 | – | SE3160 | 1521 | 11.12.68 | 01.11.97 | verkocht civiele markt |
A-522 | – | SE3160 | 1522 | 17.12.68 | 12.12.97 | i/a VTOC Schiphol Oost |
A-528 | – | SE3160 | 1528 | 20.12.68 | 29.07.96 | verkocht civiele markt |
A-529 | – | SE3160 | 1529 | 21.02.69 | 29.07.96 | verkocht civiele markt |
A-535 | – | SE3160 | 1535 | 21.03.69 | 07.10.96 | verkocht civiele markt |
A-536 | – | SE3160 | 1536 | 21.03.69 | 10.07.96 | ingeruild Eurocopter |
A-542 | – | SE3160 | 1542 | 31.03.69 | 20.03.97 | verkocht civiele markt |
A-543 | – | SE3160 | 1543 | 08.04.69 | 20.03.84 | verongelukt |
A-549 | – | SE3160 | 1549 | 08.04.69 | 05.07.96 | verkocht civiele markt |
A-550 | – | SE3160 | 1550 | 08.07.69 | 05.07.96 | verkocht civiele markt |
H-08 | F-…. | SE3160 | 1308 | 14.02.66 | 08.10.71 | verongelukt |
H-20 | F-…. | SE3160 | 1320 | 18.02.66 | 13.12.93 | pres. MLM Soesterberg |
H-67 | F-…. | SE3160 | 1367 | 06.05.66 | 10.08.94 | verkocht Pakistan |
H-75 | F-…. | SE3160 | 1375 | 10.06.66 | 10.08.94 | verkocht Pakistan |
H-81 | F-…. | SE3160 | 1381 | 08.07.66 | 09.08.94 | verkocht Pakistan |