DHC historie

Historie Tactische Helikopter Groep

De historie van de Tactische Helikopter Groep (THG) gaat terug naar de jaren vijftig toen het bekend was onder de naam Groep Lichte Vliegtuigen (GPLV). Er werd gevlogen met Auster, Super Cub en Beaver vliegtuigen ten behoeve van de Koninklijke Landmacht. GPLV verzorgde de luchtwaarnemingen voor artillerie-eenheden van de landmacht. De bemanning bestond uit een vlieger van de luchtmacht en een waarnemer van de landmacht.

Foto: Mark de GreeuwIn 1955 deed de eerste helikopter zijn intrede bij de Nederlandse militaire luchtvaart. Op 8 juni van dat jaar arriveerden de eerste drie van in totaal 36 Hiller OH-23B Raven helikopters, die werden ingedeeld bij het 298, 299 en 300 squadron op Ypenburg en Deelen. Vanaf 1965 werd de Hiller vervangen door de SE.3160 Alouette III, afkomstig van het Franse Sud Aviation. In totaal werden 77 Alouette III's aangeschaft, waarvan er vijf in Search-and-Rescue uitvoering geleverd werden. Ter vervanging van de vast vleugelige Super Cub werden vanaf 1975 een dertigtal MBB Bo-105C Bölkows afgeleverd als lichte verkenningshelikopter.

De naam GPLV werd in de jaren '80 vervangen door Groep Helikopters (GPH). De wijziging werd doorgevoerd omdat de lichte vliegtuigen als Auster en Beaver al lang waren uitgefaseerd en de naam beter aansloot bij de uitrusting van de eenheid; die bestond enkel nog uit Alouette III en Bölkow helikopters. Ook werd de eenheid een volledig onderdeel van de Koninlijke Luchtmacht in plaats van een gedeelde eenheid met de landmacht.

De helikopter is steeds belangrijker geworden voor de militaire luchtvaart en ook de KLu ging met haar tijd mee. Vanaf 1995 werden de verouderde lichte helikopters vervangen door 30 transporthelikopters van het type Chinook en Cougar en eenzelfde aantal Apache gevechtshelikopters. Ook de naam van de eenheid werd aangepast naar Tactische Helikopter Groep Koninklijke Luchtmacht (THGKLu). Van de lichte helikopters zijn vandaag de dag enkel nog een viertal Alouette III's in dienst ten behoeve van VIP-vluchten voor het Koninklijke Huis en diverse fotovluchten.

Met de komst van de nieuwe helikopters brak een nieuw tijdperk met nieuwe mogelijkheden aan voor de luchtmacht. Door de oprichting van de luchtmobiele brigade ging men (wederom) intensief samenwerken met de landmacht. De transporthelikopters werden het vervoersmiddel van de luchtmobiele eenheden geassisteerd door de gevechtshelikopters die als bewapende escorte optreden. Tijdens geintegreerde optredens tussen de 11e luchtmobiele brigade en de THGKLu sprak men dan ook van de 11e Air Manouvre Brigade (11AMB). Deze vorm van samenwerking wordt nu haast dagelijks toegepast in de operaties in Afghanistan.

Nieuwsbrief ontvangen?