2017.09.27 Basisbezoek Vliegbasis Holzdorf (D)

Basisbezoek bij LufttransportGruppe HSG64


Op woensdag 27 september waren GRAS leden welkom voor een bezoek aan het LufttransportGruppe onderdeel van HSG64 op de vliegbasis Holzdorf. De vliegbasis ligt op de grens met de deelstaat Saksen-Anhalt en Brandenburg, op zo’n 100 km afstand van Berlijn.


Historie van de vliegbasis

In 1968 werd door de NVA begonnen met de bouw van een nieuw veldvliegveld. Veldvliegvelden deden dienst als alternatief vliegveld waar vanaf geopereerd kon worden in oorlogstijd. In 1974 werd het veldvliegveld voltooid en vervolgens uitgebreid naar een operationeel vliegveld. Dit werd afgerond eind 1980 en in 1982 kwam het van Cottbus afkomstige, Jagfliegergeschwader 1 (JG.1) met drie squadrons naar het veld. JG1 was uitgerust met de MiG-21 in een aantal varianten, waaronder de tweezits MiG-21UM . Op dat moment was Holzdorf het meest moderne vliegveld voor zijn tijd in de DDR, met drie decentrale platformen en shelters. Dat die shelters niet geheel zonder kinderziektes waren, valt te lezen in een rapport van de Nederlandse militaire inlichtingendienst uit 1985. Zo werden er problemen met de shelter deuren gemeld en met de begroeiing op de shelters. Tot aan de vereniging van beide Duitslanden bleef JG1 operationeel en stopte officieel op 2 oktober 1990. De laatste operationele vluchten hadden op 26 september 1990 plaatsgevonden.

Het vliegveld is gelegen tussen vele naaldbomen, zoals veel van de voormalige Oost-Duitse en Russische vliegvelden. Een van onze begeleiders omschreef het als volgt, de NVA selecteerde eerst een bos op bouwgeschiktheid om er vervolgens een vliegveld in aan te leggen. Het maakt het daarom lastig om van buitenaf een goed zicht te krijgen op het veld zelf. Aan de westkant is goed in de landing te komen, de oostkant met een drukke weg een stuk lastiger. Oudere spotters zullen Holzdorf nog kennen als het eerste Oost-Duitse veld waar op 6 juni 1990 een officieel basisbezoek georganiseerd werd. Inclusief een vlucht per An-26.

Na de hereniging bleef Holzdorf in gebruik. In de eerste plaats als een belangrijk onderdeel voor het bewaken van het Duitse luchtruim ten zuiden van Berlijn. Een rol die het voorheen ook had in de Oost-Duitse periode. Van 1994 tot 2010 opereerde LTG62 hier met de UH-1D in de CSAR rol. De aanschaf van de Airbus A400 en de NH90 leidde tot het opheffen van het LTG62 detachement. Daarvoor in de plaats werd HSG64 opgericht. De bedoeling was om met de NH90 te gaan vliegen en daartoe werden op Holzdorf nieuwe hangaars gebouwd. In 2013 vond er echter een herstructurering plaats binnen de Duitse defensie, waarbij de Luftwaffe alle UH-1D’s en de enkele afgeleverde NH90 overdroeg aan de Heeresflieger. In ruil verkreeg men de CH-53, welke ingedeeld werden bij HSG64.

HSG64

Het ‘Hubschraubergeschwader’ 64 (HSG 64) is de jongste vliegende eenheid van de Luftwaffe en opereert vanaf twee vliegvelden. Het personeel, de vlieggroep en de technische groep zijn gevestigd in Laupheim, de luchttransportgroep (Lufttransportgruppe) in Holzdorf. De hoofdtaak is het luchtvervoer van personeel en materiaal, strategische MedEvac, CSAR en ondersteuning van special forces. Daarnaast is het squadron verantwoordelijk voor de opleiding en de tactische inzet van de CH-53G/GA/GE/GS en de, recent geleverde, Airbus Helicopters H145M. Op Holzdorf bevinden zich voornamelijk de CH-53’s. De H145M’s en de CH-53GE/S’en staan gestationeerd op de vliegbasis Laupheim.

Het bezoek

Rond de klok van 9 uur begon het op de ruime parkeerplaats voor de poort van de basis al aardig druk te worden met auto’s, voorzien van een Nederlands kenteken. Nadat we waren opgehaald door onze begeleiders, waaronder onze contactpersoon Hauptman Christian, kregen we uitleg over hoe de dag zou verlopen.
Dat klonk veelbelovend, zo zou er zeker gevlogen worden door 1 a 2 CH-53’s, stond een bezoek aan de SAR gepland en een bezoek aan een shelter waarin een MiG21 stond.

Allereerst werd een bezoek gebracht aan 1 van de hallen, met daarin twee CH-53’s, aan de rand van het platform. Vanaf hier hadden we al meteen goed zicht op het platform en twee gereed staande CH-53’s. Het voordeel van de nieuw gebouwde hangaars is, dat ze zijn voorzien van grote glazen panelen. Waardoor er veel licht naar binnen valt. Oorsponkelijk bestemd voor de NH90, moet er wel een beetje gewoekerd worden met de ruimte. Omdat de oorsprong van de CH-53 bij de USMC ligt kan er veel ingeklapt worden, zoals de staartrotor, zodat de helikopter probleemloos in de hangaar past.

Er was al beweging bij 1 van de helikopters en nadat de twee binnen aanwezige CH-53 ‘s uitgebreid waren vastgelegd gingen we naar buiten. Helaas stond het zonnetje schuin tegenover ons, waardoor er niet meer dan een zwart/wit silhouet te zien was. Gelukkig maakte de CH-53 een bocht waardoor de zijkant mooi verlicht werd door de zon. Nadat de helikopter het luchtruim had gekozen, werden we per bus naar de volgende plek gebracht. Een heuvel met uitzicht over de rolbaan, platform en startbaan. Lang hoefden we niet te wachten, de helikopter zou vlak naast ons een oefenprogramma gaan afwerken. Waaronder auto rotation landingen. We kregen alle tijd voor foto’s alvorens we naar de shelter gebracht werden waar een MiG-21 stond.

Via een achteringang kwamen we uit in de shelter. Gelukkig stonden er twee bouwlampen opgesteld, want het was er aardedonker. In het midden stond ex.NVA MiG-21 877 opgesteld. We werden welkom geheten door Herr Rauch, oudgediende bij de NVA en werkzaam geweest als onderhoudsmonteur op de MiG-21. De man zit vol verhalen over de koude oorlog, de MiG-21 en Holzdorf als vliegveld en zou zeker nog uren door kunnen gaan met praten hierover. Totdat 1 van onze begeleiders aankondigde om naar de SAR helikopter te gaan aan de zuidzijde van het vliegveld.

Bij de SAR helikopter aangekomen wachtte ons een kleine verrassing. Er werd nog een UH-1D verwacht! Vandaar dat we zo snel vanuit de shelter weg moesten. Prima rekening mee gehouden door onze begeleider. Nadat de gereedstaande SAR Huey door iedereen vanuit alle standen vastgelegd was, hoorden we het karakteristieke geluid van een twee bladige helikopter.
Niet veel later stonden beide Huey’s gebroederlijk naast elkaar, waarbij opviel dat de nieuwkomer niet was voorzien van de dayglow gekleurde zijdeuren en SAR opschriften. Inmiddels was het tijd geworden om weer terug te keren naar de hangaars aan de andere zijde van het vliegveld. Onderweg werd nog even gestopt om een plaatje te maken van een stored staande MiG-21 voor een shelter.

Bij het doorlopen van de hangaars was er enige verwarring over waar je nu exact wel en niet mocht lopen. Het niet overschrijden van de rode lijn was ons duidelijk, echter bleek je ook tussen de helicopters door te mogen lopen. Zolang je maar niet over de rode lijn ging. Dit leverde wel wat uitdagingen op, maar met een beetje wachten op elkaar kon ieder de plaatjes maken die men wilde. Nadat we de zes hangaars hadden doorlopen, waarbij fotograferen geen enkel probleem was, namen we afscheid van Hauptman Christian. Die een andere afspraak had. Nadat we hem bedankt hadden voor de goede zorgen, was het tijd om de preserved staande UH-1 en Mi-24 te gaan fotograferen.

Inmiddels was de lunchpauze op het vliegveld voorbij en dit betekende dat er weer gevlogen ging worden. Ook ditmaal werden we naar de heuvel gebracht met uitzicht op het platform. De zon was echter verdwenen achter bewolking, hierdoor viel er wel een heel mooi egaal licht op de gereedstaande helikopters. Het bleek dat dezelfde helikopter ging vliegen als in de ochtend. Daarnaast was er een derde CH-53 bijgekomen op het platform. Deze ging alleen een engine run doen en ook nu kregen we alle tijd om alles uitgebreid te fotograferen. Hierna was het tijd om naar de bus te gaan. Diegene die nog een lunch wilde gebruiken konden dat doen, op eigen kosten, in de mess. Na de Curry worst met pommes hebben we afscheid genomen van onze begeleiders.

Het was een goed geregeld bezoek, waarbij we veel hebben mogen fotograferen en, ondanks de ietwat geringe vliegbewegingen, met leuke actie foto’s huiswaarts zijn gekeerd. Hierbij wil ik dan ook onze begeleiders bedanken voor de gastvrijheid. En Gijs, bedankt dat je dit voor ons hebt kunnen regelen.

 

 

 

Opgeven is helaas niet meer mogelijk,
het bezoek is volledig vol geboekt!!

Hoi Allemaal,
image 2017 04 02


Hoi Allemaal,

Op Woensdag 27 September a.s zijn we wederom welkom op de Oost Duitse vliegbasis Holzdorf, welke ongeveer 45 minuten onder Berlijn ligt.

Holzdorf huisvest een zeer groot deel van HSG-64 welke vliegt met de CH-53G(S), onlangs is deze unit nog uitgebreid met extra kisten door de komst van de EC-645T naar Laupheim, het andere veld van HSG-64.

Naast deze grote en indrukwekkende transport helikopters vind je hier ook nog een SAR detachement met de UH-1D en zijn er op dit voormalige NVA veld ook diverse oudgediende te vinden uit die koude oorlog tijd zoals de MiG-21 en MI-24,uiteraard zullen we al deze kisten ook bezoeken.

We krijgen dezelfde begeleider mee als in 2014 dus hij weet inmiddels wel wat we willen, enkel beloofde hij deze keer beter rekening te houden met onze positie ten opzichte van de zon.

Uiteraard is het schrijven van nummers en fotograferen geen probleem.

Holzdorf ligt natuurlijk niet echt om de hoek en is een kleine 6 uur rijden, echter is dit bezoek wel perfect te combineren met het bezoek aan Laage de dag erna.

Wil je mee naar dit bezoek geef je dan uiterlijk voor 20 Augustus op via de bekende manier.

Groetjes,

Gijs ten Velde
Cöordinator GRAS Reizen

 

Nieuwsbrief ontvangen?