Hoe het allemaal is begonnen

De Gilze-Rijen Aviation Society (GRAS) is officieel in juni 1986 opgericht op initiatief van een groepje lokale vliegtuigspotters. In de eerste paar jaar zit er nog weinig beweging in de vereniging, totdat in maart 1988 voor het eerst een nieuwsbrief wordt uitgegeven. Door de grote animo voor dit initiatief komt in april 1988 het allereerste exemplaar van het “Runway 28” gedoopte verenigingsblad uit. Het blad is direct een succes en het ledenaantal van de vereniging groeit gestaag.

Vliegbasis Gilze-Rijen is op dat moment een actieve basis met NF-5’s die op de nominatie staan om door F-16’s vervangen te worden. Daarvoor wordt de vliegbasis grondig verbouwd. Ook zijn er faciliteiten om Amerikaanse eenheden op het veld te stationeren mocht daar vanuit NAVO-oogpunt noodzaak voor zijn. Regelmatig komen er dan ook buitenlandse eenheden op bezoek en worden er oefeningen georganiseerd.

De allereerste GRAS-reis (naar Duitsland) wordt al snel georganiseerd net als de eerste spottersavond in een café in Tilburg, die in de loop der jaren nog vele malen een succesvol vervolg zal krijgen. Er is heel regelmatig een grote groep spotters op de diverse spotplaatsen rond het vliegveld te vinden om alle vliegbewegingen te aanschouwen. Menig vrij uurtje wordt (soms door weer en wind) aan de rand van de landingsbaan doorgebracht waarbij menig sterk verhaal de revue passeert.

Begin negentiger jaren nopen andere verplichtingen het bestuur om hun activiteiten voor de vereniging op een lager pitje te zetten en het uitgeven van het blad te staken. Eind 1994 wordt de vereniging echter door een ander groepje enthousiastelingen nieuw leven ingeblazen en wordt het blad omgedoopt tot “Take-Off”.
Ondertussen is er op de vliegbasis ook het één en ander aan de hand want de F-16’s zullen worden vervangen door helikopters. Eerst zullen medio 1996 Alouette III’s en Bolkows van Soesterberg en Deelen naar Gilze-Rijen verhuizen, weldra gevolgd door nieuw aangeschafte Apache gevechtshelikopters en nog iets later (2008) door Cougar en Chinook transporthelikopters.

De GRAS is momenteel een bloeiende vereniging met bijna 350 leden. Het verenigingsblad is tegenwoordig gedeeltelijk full-colour met vele foto’s en interessante artikelen gemaakt vóór en dóór de leden. Sinds enkele jaren worden er regelmatig basisbezoeken in binnen- en buitenland georganiseerd voor de leden, die dan ook meestal druk bezocht worden. Ook worden er andere activiteiten georganiseerd zoals een jaarlijkse ledenavond met BBQ.