dhc - squadrons

860 Squadron

860sqn
Het 860 squadron is voor maritieme helikopteroperaties uitgerust met de Lynx helikopter. De belangrijkste taak van het squadron is het leveren van vluchteenheden aan schepen van de Koninklijke Marine. Een vluchteenheid bestaat uit een helikopter, vliegende bemanning, onderhoudspersoneel, vliegdekonderofficier en reserveonderdelen zodat het min of meer als een zelfstandige eenheid aan boord van schepen geplaatst kan worden.

Vliegtuigsquadron 860 is door de Nederlandse marineleiding in 1943 in Engeland opgericht. Het doel was om geallieerde konvooien, die tussen Engeland, Amerika en Canada voeren, ook vanuit de lucht te beschermen. De eerste detachementen van VSQ 860 werden tijdens de Tweede Wereldoorlog ingezet aan boord van twee omgebouwde Shell-tankers, die als vliegdekschip dienst deden. Elk detachement bestond uit zo'n 50 man personeel en drie tot vier vliegtuigen (Fairy Swordfish-tweedekkers). Na het einde van de Tweede Wereldoorlog in Europa keerde het VSQ 860 terug naar Engeland. Ondertussen waren de Swordfishes ingeruild voor een ander type vliegtuig, de Fairey Barracuda MK III. De Barracuda’s voldeden niet en werden binnen een jaar ingeruild voor de Firefly MK1.

Van 1946 tot 1950 nam Vliegsquadron 860 deel aan de politionele acties in voormalig Nederlands-Indië, vanaf de Hr. Ms. Karel Doorman. Het squadron werd gestationeerd op het marinevliegkamp bij Soerabaya. Na de onafhankelijkheid van Indonesië in 1950 werd het Vliegsquadron 860 buiten dienst gesteld. Een half jaar later was het squadron echter alweer operationeel, opnieuw aan boord van Hr. Ms. Karel Doorman. Ditmaal was het squadron uitgerust met de Hawker Sea Fury, het snelste propeller-aangedreven marinevliegtuig uit zijn tijd.

Na iets meer dan een jaar niet operationeel te zijn geweest, werd het Vliegsquadron 860 in 1957 weer in dienst gesteld. Deze keer met Hawker Sea Hawks-straaljagers. Na een jaar van intensieve trainingen werd het squadron met de nieuwe straaljagers aan boord Wasp Foto: Defensievan Hr. Ms. Karel Doorman geplaatst. De Sea Hawks hebben dienst gedaan tot 1964.

In 1966, na twee jaar buiten dienst te zijn geweest, startte Vliegsquadron 860 opnieuw, ditmaal met Wasp-helikopters. Het squadron werd gestationeerd op Maritiem Vliegkamp De Kooij. Boordvliegploegen van het squadron werden met hun nieuwe helikopters aan boord van verschillende marineschepen geplaatst. De Wasp-helikopters werden ingezet voor onderzeebootbestrijding, als wapendrager (torpedo’s), voor oppervlakteoorlogsvoering, bij de opsporings- en reddingsdienst (OSRD) en voor transportvluchten. De Wasp-helikopters zijn in gebruik geweest tot eind 1980. Daarna zijn de toestellen verkocht aan Indonesië. Al in 1977 was de opvolger van de Wasp, de Lynx-helikopter, in Nederland aangekomen. Een jaar later werden proeven met dit toestel aan boord van fregatten van de Kortenaer-klasse uitgevoerd.

Per 4 juli 2008 zijn de helikopters van de Koninklijke Marine en het Marine Vliegkamp de Kooy ondergebracht in het Defensie Helikopter Commando (DHC). Een van de gevolgen van deze samenvoeging is de naamswijziging van VSQ 860 in het '860 Squadron'. De Lynx zal zijn taken bij 860 squadron blijven vervullen tot zijn opvolger, de NH-90, de boordtaken van de Lynx kan overnemen. Verwacht wordt dat dit rond 2011 zal zijn.

298 Squadron

298sqn
Het 298 Squadron is een operationeel DHC squadron en opereert met de Chinook transporthelikopters. Als oudste squadron van de Koninklijke Luchtmacht heeft het sinds de oprichting in 1945 een rijke historie opgebouwd. Zo begon de geschiedenis van 298 ooit op vliegbasis Gilze-Rijen en is het squadron na vele omzwervingen (Valkenburg, Woensdrecht, Deelen, Ypenburg en Soesterberg) in 2008 weer teruggekeerd op de brabantse vliegbasis.

Het begon allemaal met de oprichting van het Nr. 6 Dutch Auster Squadron op 16 april 1945 op het door de RAF bezette vliegveld Gilze-Rijen. De twintig Auster verbindings-vliegtuigen werden ingezet voor het noodzakelijke luchttransport na de bevrijding. Eind mei 1945 verhuisde het squadron voor een half jaar naar een sportterrein te Voorburg, waarna het squadron werd overgeplaatst naar Vliegkamp Valkenburg. Op 17 juni 1946 werd het Nr. 6 Dutch Auster Squadron officieel opgeheven, waarbij de Austers verhuisden naar het nieuw geformeerde 1 ArVa, een squadron voor artilleriewaarneming en verkenning te Woensdrecht. Het squadron werd uitgezonden naar Nederlands-Indië, alwaar het op 6 november 1947 omgedoopt werd tot het oude Nr. 6 ArVa Squadron. In februari 1950 stond het Nr. 6 ArVa weer op Nederlandse bodem, waar het op 1 maart 1950 administratief werd opgeheven onder gelijktijdige oprichting van het 298 AOP (Air Observation Post). Als officiële oprichtingsdatum van het 298 squadron wordt echter de oprichtingdatum van het Nr. 6 Dutch Auster Squadron gehanteerd.

In de loop der jaren heeft het squadron met vele vliegtuigen en helikopters gevlogen. De Austers werden vervangen door L-18C Piper Cubs en L-21B Super Cubs. De eerste helikopter arriveerde in 1955 met de komst van de H-23B Raven. De Alouette II volgde in 1959 voor 'Search And Resque' werk. De Hillers werden vanaf 1964 vervangen door Alouette III's. Ook hebben twaalf Bo-105C Bolkow helikopters van 1975 tot 1979 deel uitgemaakt van het 298 Squadron. In maart 1993 werd het contract voor de CH-47D Chinook officieel getekend bij de Boeing-fabriek in Philidelphia en de Chinooks werden in twee batches (1995/96 en 1998) afgeleverd op Soesterberg.

De afgelopen jaren is het squadron veelvuldig uitgezonden geweest. Zo is men meerdere keren ingezet in het voormalig Joegoslavie, in het Afrikaanse Eritrea werd de Chinook op zand en stof getest, daarna in Irak en sinds 2006 worden de Chinooks om toebeurt met de Cougars ingezet voor de ISAF-missie in Afghanistan. In 2010 stromen de eerste van zes nieuw bestelde CH-47F's binnen, waarna de hele vloot gestandardiseerd wordt en men er nog vele jaren nuttige dingen mee kan gaan doen.

DHC squadrons

defensie helikopter commando 2
Het Defensie Helikopter Commando omhelst momenteel 12 verschillende squadrons, verdeeld over de vliegbases Gilze-Rijen, Leeuwarden, Maritiem Vliegkamp De Kooy en de Amerikaanse legerbasis Fort Hood, Texas. Deze zijn onderverdeeld in vijf operationele squadrons, twee squadrons voor opleiding en expertise, drie squadrons voor materieel en logistiek en, last but not least, twee basis squadrons voor faciliteit en ondersteuning.

Het 303 SAR Squadron zal in de nabije toekomst worden opgeheven en de SAR-taak verhuist naar 860 Squadron zodra de NH-90 daarvoor beschikbaar is. Het is nog steeds de bedoeling de acht transport NH-90's onder te brengen bij 300 Squadron, waar de resterende Alouette III helikopters op termijn zullen worden uitgefaseerd.

unit thuisbasis helikopter hoofdtaak
7 Sqn De Kooy - opleiding / expertise (maritiem)
298 Sqn Gilze-Rijen Chinook middelzwaar transport
299 Sqn  Gilze-Rijen - opleiding / expertise (land)
300 Sqn Gilze-Rijen Cougar, Alouette III utility & VIP transport
301 Sqn Gilze-Rijen Apache grondsteun
302 Sqn Ft Hood, USA Apache, Chinook opleiding
303 Sqn Leeuwarden AB-412 SAR
860 Sqn De Kooy NH90 SAR / maritieme (scheeps) operaties
930 Sqn Gilze-Rijen - onderhoud
931 Sqn Gilze-Rijen - faciliteit & ondersteuning
932 Sqn Gilze-Rijen - logistiek
990 Sqn De Kooy - onderhoud en logistiek
991 Sqn De Kooy - faciliteit & ondersteuning

Nieuwsbrief ontvangen?