Meer over Joomla!

AB-412 Griffon

Artikelindex

Achtergronden

In maart 1991 werd bepaald dat de Alouette III op korte termijn vervangen moest worden. Vervolgens werd in oktober 1992 het contract getekend voor de aanschaf van drie AB-412SP helikopters van de Italiaanse fabrikant Agusta.

De Bell 412 werd ontwikkeld uit de zeer succesvolle Bell 212. De Bell 412 kreeg een vierbladige hoofdrotor en werd aan de binnenkant totaal opnieuw ingericht. Ook de prestaties werden verbeterd. Zo kreeg de Bell 412 een groter vliegbereik, een langere vluchtduur en een hogere kruissnelheid. Agusta kreeg de licentierechten en bouwde het toestel onder de naam Agusta-Bell AB-412 Griffon.Foto: Jan Beima / www.sar303sqn.nl

Typerend voor de AB-412 zijn de op het ski-onderstel aangebrachte opblaasbare drijvers, die in noodgevallen moeten verhinderen dat de heli na een landing op zee zinkt. Ook is aan boord van de AB-412 SP een opblaasbare boot aanwezig. Deze biedt plaats aan 10 personen. Specifiek voor de reddingsrol zijn verder de lier aan de rechterzijde van de romp en het 'night sun' zoeklicht dat onder de neus kan worden gemonteerd. In de neus is bovendien een weerradar ondergebracht.

De AB-412SP verving begin 1994 de Alouette III, die ongeveer 25 jaar dienst heeft gedaan als de helikopter van de SAR-squadron. Toen luisterde de unit overigens nog naar de naam SAR-vlucht. Eind 1998 werd de SAR-vlucht omgedoopt in 303 Squadron.

Nieuwsbrief ontvangen?