Inschrijven als nieuw lid? 
Inschrijven voor een reis / evenement?
Jouw gegevens beheren / controleren?

Navy to Victory Tour 1945-2025

april 16, 2025

Over een paar weken mogen we op vliegbasis Gilze-Rijen een bezoek verwachten van een Douglas R4D. Morgen, donderdag 17 april gaat deze USNavy Dakota aan zijn lange trip beginnen vanuit Lancaster Texas naar Duxford in Engeland. Vanuit daar gaat hij deelnemen aan diverse herdenkingsvluchten.

Douglas R4D

De Douglas R4D, C-47 Skytrain of Dakota (RAF-aanduiding) is een militair transportvliegtuig, ontwikkeld op basis van het burgerluchtvaartuig Douglas DC-3. Het werd tijdens de Tweede Wereldoorlog veelvuldig gebruikt door de geallieerden en wordt tot op de dag van vandaag nog steeds ingezet aan het front bij diverse militaire exploitanten. De C-47 verschilde op tal van punten van de burgerluchtvaartuig DC-3, waaronder de uitrusting met een vrachtdeur, een hijsvoorziening en een versterkte vloer, een verkorte staartkegel voor de trekhaken van zweefvliegtuigen en een astrodome in het dak van de cabine. Tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruikten de strijdkrachten van veel landen de C-47 en aangepaste DC-3’s voor het vervoer van troepen, vracht en gewonden. De Amerikaanse marine had de aanduiding R4D. Er werden meer dan 10.000 vliegtuigen geproduceerd in Long Beach en Santa Monica, Californië, en Oklahoma City, Oklahoma. Tussen maart 1943 en augustus 1945 produceerde de fabriek in Oklahoma City 5.354 C-47’s.

“Ready 4 Duty”

“Ready-4-Duty” (Bureaunummer 50783), gebouwd in 1944, is een R4D-6S, de versie van de DC-3 en C-47 van de Amerikaanse marine. Haar eerste opdracht was bij VR-3, Naval Air Transport Service, waar ze tot april 1946 gewonde militairen en vracht/voorraden vervoerde. Vervolgens werd ze overgeplaatst naar de Fleet Airborne Electronics Training Unit van Atlantic en toegewezen aan VX-1, een evaluatiesquadron gestationeerd in Key West, Florida, waar ze uiterst geheime elektronische “gadgets” evalueerde, waarvan de gegevens nog steeds geheim zijn (of verloren zijn gegaan). “Ready-4-Duty” beëindigde haar carrière bij de Amerikaanse marine in 1959 bij NART, Naval Reserve Training. Later diende ze als rookspringer voor de Amerikaanse bosbouwdienst voordat ze werd overgenomen door de Commemorative Air Force (CAF). In 1985 was “Ready-4-Duty” het eerste CAF-oorlogsschip dat de Noord-Atlantische Oceaan overstak en door Europa reisde. Nu, bijna 40 jaar later, kijken zij en haar bemanning ernaar uit om die stappen te herhalen als onderdeel van het D-Day Squadron. En als het eerste Amerikaanse marineschip of -vliegtuig uit de Tweede Wereldoorlog dat in jaren terugkeerde naar Normandië, is “Ready-4-Duty” vereerd om de Amerikaanse marine terug te mogen brengen naar Normandië.

Bron: https://www.dfwwing.com/, https://www.facebook.com/profile.php?id=61559506193100