Open dagen 2014 vliegshow

De Luchtmachtdagen kunnen uiteraard niet zonder een vliegshow. Hoewel er dit jaar stevige concurrentie is van vliegshows in Frankrijk en Denemarken in hetzelfde weekend is de organisatie er toch in geslaagd een gevarieerde vliegshow samen te stellen. Het wordt een mix van demo teams, demonstraties van verschillende gevechtsvliegtuigen, historische vliegtuigen en uiteraard helikopters. De Koninklijke Luchtmacht zelf zal ook een Air Power demonstratie verzorgen en laten zien hoe Air Power ook in Nederland wordt ingezet. De vliegshow start beide dagen om 09:00 uur en zal eindigen omstreeks 17:00 uur.

Hieronder hebben we enkele teams nader belicht.

Breitling Jet Team

Breitling Jet Team is het eerste displayteam dat Gilze Rijen heeft ingevuld op hun kalender van dit jaar. Het team is gebaseerd op het vliegveld van Dijon en heeft de bekende Jacques “Speedy” Bothelin als Flightleader. Het team bestaat uit 7 in Tjechie gebouwde Aero L-39 trainingstoestellen welke veelvuldig gebruikt worden in het opleidings traject van toekomstige piloten. Breitling Jet Team komt van oorsprong uit 2003 en is uitgegroeid tot het grootste civiele jet team van de wereld. Hun show hangt af van het weer en kent een hoge, middel of lage show. Met wat speciale flare effecten verbaast dit team ons met hun uiterst precies gevlogen formaties, net als hun sponsor ons doet verbazen met de door hun met precisie gemaakte horloges.

Breitling Jet Team is the first displayteam that has put Gilze Rijen on it’s calendar forthis year. The team is based at Dijon and has the famous Jacques “Speedy” Bothelin as Flightleader. The team consists of 7 Czech build Aero L-39 jet trainers which are widely used as training aircraft for future pilots. Breitling Jet Team originated in 2003 and became the biggest civilian jet team of the world. Their display depends on the weather conditions and consist of a low, medium or high show. With some special flare effects the team still dazzles the crowd with their precision flying, just as their sponsor dazzles us with their precision made watches.

Patruilla Aspa

Dit jaar stuurt de Spaanse luchtmacht hun eigen helikopter demonstratie team genaamd ‘Patrulla Aspa’. Het team is geformeerd op 23 september 2003 op Vliegbasis Armilla net ten zuide van de stad Granada wat ligt in Andalucie Spanje. Dit jaar is niet de eerste keer dat dit team naar Gilze-Rijen komt, aangezien het in 2010 ook al op bezoek is geweest en hierbij een indrukwekkende eerste indruk achter liet. Menig doorgewinterde bezoeker dacht gelijk terug aan de tijd dat de Grasshoppers nog actief waren, aangezien de trend van deze demo ongeveer hetzelfde is. Het team vliegt met vijf Eurocopters EC 120B Colibri’s welke klein, licht en zeer manouvreerbaar zijn waardoor het ideale demonstratie machines zijn. Er zijn helaas niet veel helikopter teams meer over in Europa, desondanks zijn we blij dat dit team Gilze-Rijen heeft uitgezocht om hun gezicht weer te laten zien. De display zal erg dynamisch en een welkome afwisseling tussen het overige vlieg geweld zijn.

This year the Spanish Air Force will send it’s own helicopter demonstration team called Patrulla Aspa. The team was formed on 23 September 2003 at Armilla Air Base that is located south of the city of Granada in Andalucia Spain. Although this won’t be the first time we see Patrulla Aspa at Gilze-Rijen during the Open Days, their first performance was in 2010 and was a delightfull sight to see. This because they resemble a lot with the former RNLAF helicopterteam “The Grasshoppers”. The team flies with 5 Eurocopter EC 120B Colibri helicopters wich are small, light and agile enough for formation or solo flying. There are not that many helicopter teams left so we are happy to see them fly at Gilze-Rijen once again. Their display will be very dynamic and will certainly be a welcome change between the jets and warbirds that will perform these days.

Red Arrows

In hun 50ste display jaar zijn we blij dat we de RAF Red Arrows kunnen verwelkomen op Gilze-Rijen en dat ze tijd hebben vrijgemaakt in hun drukke agenda om aanwezig te zijn tijdens beide Luchtmachtdagen. Vanuit hun thuisbasis RAF Scampton (in Lincolnshire) vliegen ze de hele wereld over om ons versteld te doen staan van hun formatie vluchten en heten ze u van harte welkom om ze van dichtbij te aanschouwen in hun 9 BAE Systems Hawk T1’s. Een speciale bonus dit jaar is dat ze vanwege hun 50ste display seizoen een speciale staartbeschildering hebben, die alleen dit jaar op de kisten te zien zal zijn.

As they are in their 50th display year we are happy to welcome the RAF Red Arrows at Gilze-Rijen and that they made time despite their busy agenda to perform both days during this years RNLAF Open Days. Normally based at RAF Scampton (Lincolnshire) they travel all over the world and will invite you to witness the act of formation flying with their 9 BAE Systems Hawk T1’s. Special edit to the red scheme is the special tail commemorating their 50th year of flying displays. So we are indeed very lucky to witness them close by as the special tails are only to be seen this year.

Battle of Britain Memorial Flight

Het bijna ‘muzikale’ geweld dat deze zuigers maken, maakt een introductie eigenlijk overbodig. De BBMF zal met een groot aantal PK’s aanwezig zijn op beide dagen tijdens de Open Dagen van de Klu. Ze komen vanuit RAF Conningsby met een Avro Lancaster, Hawker Hurricane en Supermarine Spitfire. Hierbij zullen ze u terug brengen naar de periode van 1940 – 1945 waar ze broodnodig waren om de invasie te stoppen en vrede te herstellen binnen Europa. Het geluid wat deze Rolls-Royce Merlin en Griffon motoren maken is onmiskenbaar verbonden met het geluid van vrijheid en zijn een (bijna) jaarlijks terugkerende verschijning tijdens de vele herdenkingen en vrijheidsfeesten gedurende 4 en 5 mei. Ook voor de BBMF is dit een bijzonder jaar aangezien, als alles volgens plan verloopt, de tweede vliegende Avro Lancaster ter wereld vanuit Canada overgevlogen zal worden naar Engeland voor een korte europeese tour in augustus van dit jaar.

The ‘musical’ noise those pistons produce don’t need an introduction, but the BBMF will be present with a large amount of horsepower on both days during this years RNLAF Open Days. Flying from RAF Conningsby with a Avro Lancaster, Hawker Hurricane and Supermarine Spitfire, they will take you back to the period of 1940-1945 when they were needed the most to stop the invasion and restore peace throughout Europe. The sound of those Rolls-Royce Merlin and Griffon engines are unmistakably connected with the sound of freedom and they are a regular sight on 4 and 5 May, when we remember and celebrate our freedom. Also for the BBMF this will be a special year because, if everything will go according to plan, the second airworthy Canadian based Avro Lancaster will come to the UK for a short period in August 2014.

Swiss F/A-18C Hornet Demo Team

De Zwitserse luchtmacht staat bekend om hun ongerepte demonstraties met alles wat ze sturen, daarom heten wij voor dit jaar het Zwitserse Hornet Demoteam welkom op Gilze Rijen. Het team komt van vliegbasis Payerne in Zwitserland en is deel van het 17de “Falcon” fightersquadron en wordt voorgevlogen door Julien “Teddy” Meister. Het team maakt altijd een zeer goede impressie tijdens hun vlucht, dat ondanks de grootte van het toestel het net zo bewegelijk is als een kleiner toestel (zoals onze F-16). Doordat het team wegens omstandigheden niet kon vliegen vorig jaar, zijn ze dit jaar er op gebrand om een zeer dynamische display boordevol actie te laten zien. Hun motto is ook niet voor niets ‘GEEN limieten qua Angle of Attack’. De Zwitserse luchtmacht viert dit jaar hun 100 jarige bestaan op vliegbasis Payerne, dus dit zal een mooi kijkje in de keuken worden voor dit evenement.

The Swiss Air Force is always known for it’s pristine apearances with everything they send, so that’s why we welcome the Swiss Hornet Demoteam on our Open Days. The 17th “Falcon” fightersquadron from Payerne AFB hosts this years displayteam and is is flown by Julien ” Teddy” Meister. The team always makes a very good impression that a larger twin jet fighter like the F/A-18C can be as agile as a smaller fighter. Due to their absence in the airshow circuit last year, the team expect to be even more keen on delivering an actionpacked and dynamic display as their motto is ‘NO Angle of Attack limits’. The Swiss Air Force is celebrating it’s own 100th year aniversary at Payerne AFB later this year, so this will be a good and welcome apetiser for that event.  

BAF SAR Demo

Nu het einde inzicht komt van de operationele inzetbaarheid van de Belgische Westland Seaking, aangezien het binnenkort vervangen gaat worden door de NH-90 is het tijd voor een grote finale op de Opendagen van de Koninklijke Luchtmacht. Gebaseerd op Koksijde bij het 40ste smaldeel voert deze helikopter de SAR taken uit die bij ons door de gele AB-412’s worden uitgevoerd. Het type is al 38 jaar in dienst en de staat van dienst is zo uitstekend dat ze nogsteeds kunnen uitrukken in welk weertype en klimaat waar dan ook. Als een laatste groet op onze vliegshow zal de Belgische luchtmacht met hun verleden (Alouette 3 op Static) Heden (Seaking Vliegend) en toekomst (NH-90 Static) uitgebreid tentoonstellen. Hierbij geven ze een mooie demonstratie wat hun werk als SAR taken nu inhoud aangezien dit werk bij de Belgische kustlijn nooit een einde zal kennen.

 

As the dawn is approaching for the mighty Westland Seaking of the Belgian Airforce as it will be replaced with the NH-90 in the near future, it is time for one grand finale as probably in 2 Years(when the next airshow will be) they will be Decommissioned. Based with the 40th Smaldeel at Koksijde they take part in the SAR duties like our yellow AB-412’s. The type is already in 38 years of active service, so you clearly can state that the Seaking is a well trusted workhorse that can operate in weather and/or enviroment. As a final farewell to our airshow the Belgium Airforce brings their past (Alouette 3 on static), present (Seaking flying and static) and future (NH-90 on static) to show that their jobs of providing SAR duties to the coastline of Belgium is never finished.