Vliegveiligheid Oefen en Test Centrum
Historie
In 1957, begon het Vliegveiligheids-, Oefen- en Testcentrum (VOTC) op Luchtmachtbasis Soesterberg. Na een paar keer verplaatst te zijn geweest, vond het VOTC haar thuis op Luchtmachtbasis Gilze-Rijen. Het VOTC is het kleinste zelfstandige onderdeel van de Koninklijke Luchtmacht.
Heden
Het VOTC verzorgt de evaluatie van de vliegveiligheid en de vliegeruitrusting en is verantwoordelijk voor het geven van basic, combat en watersurvival training aan vliegtuigbemanningen (Piloten, technische bemanningen, reddingszwemmers en overige). Daarnaast evalueert, test en ontwikkelt het VOTC ook vliegveiligheiduitrusting voor vliegers. Het centrum adviseert de Luchtmacht bij aanschaf en/of vervanging van uitrustingen. Het testen vindt daadwerkelijk plaats onder operationele omstandigheden. Bijvoorbeeld: testen voor een nieuw type handschoen vonden plaats in Canada bij minus 40 graden Celsius. Het testen van vliegeroveralls vindt plaats op squadronniveau.
Het VOTC is ook betrokken bij het onderzoek naar vliegtuig ongelukken waarbij gebruik is gemaakt van vliegveiligheiduitrusting. Ook adviseert en traint het VOTC, De Dienst Luchtvaartpolitie (DLVP) en het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) en op speciaal verzoek.
Cursussen
De cursussen die bij VOTC worden gegeven zijn:
- Combat survival cursus (4 tot 5 weken)
- Survival in vriendelijk gebied.
- Survival in vijandelijk gebied.
- Dinghy Drill (ook op zee)
- Parasailing
- De Cursus van de omzetting
- HUET (verlaten ditched helikopter)
- CSAR (Combat Search and Rescue)
- Theater Update Briefing (Bosnia, Italië, Cambodja)
- Opfrissing cursussen
- Op verzoek gemaakte cursussen
Hoofdgebouw
In het hoofdgebouw vindt je verschillende klaslokalen. De opleidingsruimte is in feite een grote zaal waar verschillende milieu’s real size worden getoond. Deze milieu’s omvatten a.o. woestijn, sneeuw en bostheaters. Ook zijn hier 3 cockpitsecties van de F-16, PC-7 en KDC-10 te vinden. Deze worden gebruikt voor Egress trainingen. Buiten het hoofdgebouw tref je overlevingsschuilplaatsen aan. Deze dienen als voorbeeld voor cursisten en geven een goed beeld hoe je overlevingsschuilplaatsen kunt maken door natuurlijke materialen zoals bomen en takken te gebruiken.
Zwembad
Het Vliegveiligheids- Oefen en Testcentrum beschikt over een verwarmd overdekt zwembad. Dit multifunctionele zwembad kan ook overdag voor nachtsimulatie worden gebruikt. De vliegtuigbemanningen worden opgeleid hun vliegveiligheiduitrusting zo optimaal mogelijk te gebruiken en hoe te ontsnappen vanuit een gezonken helikopter. Het centrum heeft 5 gebrevetteerde duikinstructeurs welke cursisten nauwkeurig observeren en begeleiden wanneer een groep het bad gebruikt. De “ontsnappings” opleiding wordt uitgevoerd met de HUET (Helicopter Underwater Egress Trainer) en de SWET (Shallow Water Egress Trainer). De HUET kan worden gewijzigd m.b.t. lay-out van verschillende helikoptertypes om de situatie zou realistische te simuleren. De SWET wordt slechts gebruikt bij initiële trainingen. Nadat de cursisten plaats hebben genomen in de HUET, zal deze in het water gelaten worden en op zijn kop draaien (dit gebeurd gewoonlijk met ditched helikopters). De deuren en vluchtwegen kunnen worden geblokkeerd om het realistischer en moeilijker te maken. Probeer je veronderstellen, dat in een gecrashte helikopter zit, in koud water in het donker en dat de nooduitgangen zijn geblokkeerd…… Hier komt het Helicopter Emergency Egress Device (HEED bottle) goed bij van pas. Dit ademhalings-apparaat geeft de gebruiker drie waardevolle minuten extra zuurstof. De bemanning leert ook om in koud water te overleven. De meeste mensen zouden proberen zwemmen om warm te houden. Het is echter een feit dat het drijven op een opgevouwen manier zonder zich het bewegen u levende langer houdt.
Opleidingen op open zee
Naast opleidingen in het zwembad, levert VOTC ook opleidingen op zee. Hiermee is VOTC de enige eenheid van de Koninklijke Luchtmacht welke beschikt over een boot. Op volle zee parasailen piloten in opleiding achter een motorboot. Wanneer de piloten losgemaakt worden van de boot, moeten zij hun drill uitvoeren.
Deze drill houdt in:
- Het opblazen van een Dinghy en het laten vallen de survivalkit.
- In het water zal de piloot zich van zijn valscherm moeten ontdoen.
- De piloot dient hierna in zijn dinghy te kruipen.
- De piloot moet proberen om een SAR helikopter op te roepen.
- Een SAR (Search and Rescue) helikopter laat hierop een reddingszwemmer naar beneden zakken. Wanneer de reddingszwemmer en piloot gezekerd zullen zij beide omhoog getakeld worden met de winch.
Uitrusting
Voor het geven van de hierboven genoemde cursussen, beschikt het VOTC over een zeer grote voorraad van uitrustingen. De helmen in gebruik zijn oudere HGU-26/P omgebouwd naar HGU-55/P types. De zuurstofmaskers zijn oude afgeschreven MBU-12/P zonder microfoons en bedrading. Operationele squadrons leveren deze overtollige flightgear (beschadigd, overschrijden levensduur) aan bij het centrum. De inventaris van het VOTC bestaat uit o.a. vliegeroveralls, G-broeken, helmen, maskers, dinghy’s, parachutes, overlevingsvesten. Zelfs emergency glijbanen van de KDC-10 tankervliegtuigen maken deel uit van de inventaris.
Met dank aan
www.defensie.nl
www.flightgear.dk
De Bergingsdienst
De Bergingsdienst van de Koninklijke Luchtmacht heeft als primaire taak het bergen van neergestorte vliegtuigen. Daarnaast heeft de Bergingsdienst nog twee specifieke taken, te weten:
- het ruimen van in de Tweede Wereldoorlog neergestorte vliegtuigen
- het transporteren – inclusief demontage en montage – van vliegtuigen.
In Nederland liggen nog honderden vliegtuigwrakken van in de Tweede Wereldoorlog neergestorte vliegtuigen. Vaak liggen in deze wrakken nog boordwapens met munitie of bommen. Soms ook nog de stoffelijke resten van de bemanning.
Het ruimen van dergelijke wrakken is werk voor specialisten en voorbehouden aan de Bergingsdienst met de assistentie van de Explosieve Opruimingsdienst (EOD) en de Bergings- en Identificatie Dienst (BID) van de Koninklijke Landmacht.