Wreck & Relics

Op de vliegbasis Gilze-Rijen zijn een aantal wrecks & relics verzameld. Onder wrecks & relics verstaan we vliegtuigen en helikopters die niet meer operationeel in dienst zijn. Er zijn enkele categorieen te bedenken waarin deze toestellen zijn in te delen. De meest bekende zijn wel monumenten en/of poortwachters, oefenobjecten (voor instructie van vliegers, monteurs, technisch specialisten, brandweer e.d.), decoys ("lokvogels") en opgeslagen toestellen in afwachting van (her)indienststelling, verkoop, sloop, tentoonstellen, etc.

Monumenten en/of Poortwachters:

N-258, 16-08-1969, Hans Engels

Als monument of poortwachter hebben de volgende toestellen dienst gedaan:

serial type datum opmerkingen
G-AZTI BO-105D 20xx-heden De bakboordzijde van deze BO-105 staat opgesteld in de Traditiekamer vliegbasis Gilze-Rijen.
B-42 BO-105CB 2001-heden Het toestel staat opgesteld aan de hoofdpoort.
B-90 AT-16-ND 1961-1964 Het toestel heeft opgesteld gestaan aan de hoofdpoort. Het toestel is afgevoerd en gesloopt op DVM.
B-177 AT-16-ND 1983-1988 Het toestel heeft opgesteld gestaan bij het hoofdgebouw van DVM.
J-247 F-16A 2009-heden Het toestel wordt opgesteld achter de Chinook hangaar.
D-8062 F-104G 1999-20xx Het toestel heeft opgesteld gestaan bij het De Historische Vlucht.
K-... F-84G 195x-19xx
Het toestel heeft opgesteld gestaan bij de legeringsgebouwen van de vliegeropleiding, in de buurt van de sportvelden.
K-171/DU-24 F-84G 1964-1969 Het toestel heeft opgesteld gestaan aan de hoofdpoort. Het toestel is later opgenomen in de collectie van het Militaire Luchtvaart Museum.
K-... NF-5A 199x-heden Een opengewerkte neussectie staat opgesteld in de Traditiekamer vliegbasis Gilze-Rijen.
K-3003/"K-3066" NF-5A 199x-heden Het toestel staat opgesteld aan de hoofdpoort.
N-258 Hunter Mk.6 1969-1979 Het toestel heeft opgesteld gestaan aan de hoofdpoort. Het toestel is later opgenomen in de collectie van het Militaire Luchtvaart Museum.
P-191 F-84F 1979-heden Het toestel staat opgesteld aan de hoofdpoort.

Oefenobjecten:

B-41, 19-06-2010, Peter van KaathovenB-77, 19-06-2010, Peter van Kaathoven

K-3044, 17-06-2010, Peter van Kaathoven

Als oefenobject hebben de volgende toestellen dienst gedaan:

serial type datum opmerkingen
A-253 SA.316B 19xx-heden Het toestel staat opgesteld in het Leerdock (hangaar 342).
A-391 SA.316B 19xx-heden Het toestel wordt opgeknapt in de schildershangaar. Daarna zal het in Grasshoppers kleuren worden gespoten om vervolgens als poortwachter opgesteld te gaan worden.
G-AZTI BO-105D 1993-20xx Een langsdoorsnede van de romp. Heeft als B-00 aan de muur gehangen van hangaar xxx. De bakboordzijde is overgedragen aan de Traditiekamer vliegbasis Gilze-Rijen. De stuurboordzijde deze kist staat in de opslag van het MLM.
B-38 BO-105CB-4 2003-heden Het toestel staat opgesteld in het Leerdock (hangaar 342).
B-41 BO-105CB-4 xxxx-heden Het toestel staat opgesteld in het Leerdock (hangaar 342), "Special C/S, skelet op de kont".
B-65 BO-105CB 19xx-heden Cockpitsectie in gebruik genomen als simulator. Het toestel staat opgesteld in gebouw 209 van KMSL/VOTC.
B-77 BO-105CB 2003-heden Het toestel staat opgesteld in het Leerdock (hangaar 408), in 45 jaar 299sqn jubileum kleuren.
D-15 Anson Mk.I 195x-195x In gebruik geweest bij de vliegbasis brandweer voor instructie.
D-8133 F-104G 1984-1986 In gebruik geweest voor Battle Damage Repair Training. Gesloopt op de LETS.
D-8282 F-104G 1984-1986 In gebruik geweest voor Battle Damage Repair Training.

I-177

Meteor Mk.6 196x-196x In gebruik geweest bij de vliegbasis brandweer voor instructie. Toestel is daarna overgedragen aan de op Kamp Princenbosch gevestigde NBC-school.
K-3034 NF-5A 1985-19xx In gebruik geweest voor Battle Damage Repair Training.
K-3044 NF-5A 199-heden In gebruik voor reddingsoefeningen. Het toestel ligt op een dispersal bij de modelbouwclub. Toestel is afkomstig van het brandweer trainingscentrum in Vlissingen.
K-3071/"NAC-7" NF-5A 198x-199x In gebruik geweest bij de bewapeningstraining. Het toestel stond veelal opgesteld in hangaar 407; de hangaar waar in de tachtiger jaren de zgn. cross-servicing was gevestigd. Gesloopt.
N-135 Hunter Mk.4 196x-197x In gebruik geweest bij de vliegbasis brandweer voor instructie. Gesloopt.

Decoy's:

Als decoy hebben de volgende toestellen dienst gedaan:

serial type datum opmerkingen
P-134 F-84F 197x-198x In dienst bij de KLu tot 23-12-1966. Daarna afgeschreven en naar de LETS. Na dienst als decoy op Gilze-Rijen naar Schiphol en naar A. Fokker School.
P-140 F-84F 197x-198x In dienst bij de KLu tot 23-12-1966. Daarna afgeschreven en naar de LETS. Na dienst als decoy op Gilze-Rijen naar Soesterberg (decoy) en LETS.
P-170 F-84F 197x-198x In dienst bij de KLu tot 02-10-1970. Daarna afgeschreven. Na dienst als decoy op Gilze-Rijen naar KLM-school en Woensdrecht.
P-191 F-84F 197x-1979 In dienst bij de KLu tot 02-10-1970. Daarna afgeschreven. Na dienst als decoy op Gilze-Rijen in 1979 naar de hoofdpoort als poortwachter.
P-230 F-84F 197x-198x In dienst bij de KLu tot 02-10-1970. Daarna afgeschreven. Na dienst als decoy op Gilze-Rijen naar de DVM opslag t.b.v. het Militaire Luchtvaart Museum.
P-244 F-84F 197x-198x In dienst bij de KLu tot 07-09-1970. Daarna afgeschreven. Na dienst als decoy op Gilze-Rijen gebruikt voor NBC-doeleinden op Gilze-Rijen. Verbrand op Brandweerschool LETS.
P-263 F-84F 197x-198x In dienst bij de KLu tot 29-09-1970. Daarna afgeschreven en naar de LETS. Na dienst als decoy op Gilze-Rijen naar de LETS en DVM opslag DVM.
P-277 F-84F 197x-1985 In dienst bij de KLu tot 07-09-1970. Daarna afgeschreven. Na dienst als decoy op Gilze-Rijen in 1985 naar Eindhoven als decoy.

Opgeslagen toestellen:

269, 06-07-2010, Jimmy van Drunen

In de categorie "opgeslagen toestellen" zijn er een oneindig aantal te noemen. Het is vrijwel onmogelijk om alle machines te vernoemen die ooit tijdelijk zijn opgeslagen geweest.

Hieronder toch een kleine opsomming van wat er op dit moment "aanwezig" zou zijn op Glilze-Rijen. 

serial type datum opmerkingen
K-3044
NF-5A
2010-heden
Op ?? is dit airframe afgeleverd. Het revetment ligt in opslag (shelter 621).
J-206
F-16AM
2010-heden

Op ?? is dit airframe afgeleverd. De fuselage ligt in opslag (shelter 617).

J-230
F-16A
2010-heden
Op ?? is dit airframe afgeleverd. Het airframe staat in opslag (shelter 621).
J-247
F-16A
2010-heden
Op ?? is dit airframe afgeleverd. Het airframe staat in opslag (shelter 621).
J-251
F-16A
2010-heden

Op ?? is dit airframe afgeleverd. De fuselage ligt als "251/1" in opslag (shelter 617).

J-253
F-16A
2010-heden

Op ?? is dit airframe afgeleverd. De fuselage ligt als "253/3" in opslag (shelter 617).

J-254
F-16A
2010-heden

Op ?? is dit airframe afgeleverd. De fuselage ligt als "254/4" in opslag (shelter 617).

J-257
F-16A
2010-heden

Op ?? is dit airframe afgeleverd. De fuselage ligt als "257/7" in opslag (shelter 617).

J-263
F-16B
2010-heden
Op ?? is dit airframe afgeleverd. Het airframe staat in opslag (shelter 621).
J-363
F-16AM
2010-heden

Op ?? is dit airframe afgeleverd. De tailsection ligt in opslag (schelter 617).

J-651
F-16B
2010-heden
Op ?? is dit airframe afgeleverd. De tailfin staat in opslag (shelted 621).
D-8063
F-104G
2010-heden
Op 27 augustus is dit airframe afgeleverd. De tailsection ligt in opslag (shelter 617).
D-8084
F-194G
2010-heden
Op 27 augustus is dit airframe afgeleverd. De tailsection ligt in opslag (shelter 617).
D-8256
F-104G
2010-heden
Op 27 augustus is dit airframe afgeleverd. Het airframe staat in opslag (shelter 617). Dit airframe mist de cockpitsectie. De cockpitsectie staat op Vliegbasis Volkel.
D-8312
F-104G
2010-heden
Op 27 augustus is dit airframe afgeleverd. Het airframe staat in opslag.
264/64 SH-14D 2010-heden Op ?? is dit airframe afgeleverd. Het airframe staat in opslag.
268/68 SH-14D 2010-heden Op ?? is dit airframe afgeleverd. Het airframe staat in opslag.
269/69 SH-14D 2010-heden

Op 06 juli is dit airframe afgeleverd. Het airframe staat  in opslag (shelter 614).

270/70 SH-14D 2010-heden Op 6 juli is dit airframe afgeleverd. Het airframe staat in opslag (shelter 614).
271/71 SH-14D 2010-heden Op 6 juli is dit airframe afgeleverd. Het airframe staat in opslag (shelter 614).
276/76 SH-14D 2010-heden Op 6 juli is dit airframe afgeleverd. Het airframe staat in opslag (shelter 614).

Nieuwsbrief ontvangen?