Op de vliegbasis Gilze-Rijen zijn een aantal wrecks & relics verzameld. Onder wrecks & relics verstaan we vliegtuigen en helikopters die niet meer operationeel in dienst zijn. Er zijn enkele categorieen te bedenken waarin deze toestellen zijn in te delen. De meest bekende zijn wel monumenten en/of poortwachters, oefenobjecten (voor instructie van vliegers, monteurs, technisch specialisten, brandweer e.d.), decoys (“lokvogels”) en opgeslagen toestellen in afwachting van (her)indienststelling, verkoop, sloop, tentoonstellen, etc.
Monumenten en/of Poortwachters
Als monument of poortwachter hebben de volgende toestellen dienst gedaan:
serial | type | datum | opmerkingen |
G-AZTI | BO-105D | 20xx-heden | De bakboordzijde van deze BO-105 staat opgesteld in de Traditiekamer vliegbasis Gilze-Rijen. |
B-42 | BO-105CB | 2001-heden | Het toestel staat opgesteld aan de hoofdpoort. |
B-90 | AT-16-ND | 1961-1964 | Het toestel heeft opgesteld gestaan aan de hoofdpoort. Het toestel is afgevoerd en gesloopt op DVM. |
B-177 | AT-16-ND | 1983-1988 | Het toestel heeft opgesteld gestaan bij het hoofdgebouw van DVM. |
J-247 | F-16A | 2009-heden | Het toestel wordt opgesteld achter de Chinook hangaar. |
D-8062 | F-104G | 1999-20xx | Het toestel heeft opgesteld gestaan bij het De Historische Vlucht. |
K-… | F-84G | 195x-19xx | Het toestel heeft opgesteld gestaan bij de legeringsgebouwen van de vliegeropleiding, in de buurt van de sportvelden. |
K-171/DU-24 | F-84G | 1964-1969 | Het toestel heeft opgesteld gestaan aan de hoofdpoort. Het toestel is later opgenomen in de collectie van het Militaire Luchtvaart Museum. |
K-… | NF-5A | 199x-heden | Een opengewerkte neussectie staat opgesteld in de Traditiekamer vliegbasis Gilze-Rijen. |
K-3003/”K-3066″ | NF-5A | 199x-heden | Het toestel staat opgesteld aan de hoofdpoort. |
N-258 | Hunter Mk.6 | 1969-1979 | Het toestel heeft opgesteld gestaan aan de hoofdpoort. Het toestel is later opgenomen in de collectie van het Militaire Luchtvaart Museum. |
P-191 | F-84F | 1979-heden | Het toestel staat opgesteld aan de hoofdpoort. |
Oefenobjecten
Als oefenobject hebben de volgende toestellen dienst gedaan:
serial | type | datum | opmerkingen |
A-253 | SA.316B | 11-2-2019 | verhuisd naar N237 als “A-407” |
A-391 | SA.316B | 19xx-heden | Het toestel wordt opgeknapt in de schildershangaar. Daarna zal het in Grasshoppers kleuren worden gespoten om vervolgens als poortwachter opgesteld te gaan worden. |
G-AZTI | BO-105D | 1993-20xx | Een langsdoorsnede van de romp. Heeft als B-00 aan de muur gehangen van hangaar xxx. De bakboordzijde is overgedragen aan de Traditiekamer vliegbasis Gilze-Rijen. De stuurboordzijde deze kist staat in de opslag van het MLM. |
B-38 | BO-105CB-4 | 2003-heden | Het toestel staat opgesteld in het Leerdock (hangaar 342). |
B-41 | BO-105CB-4 | xxxx-heden | Het toestel staat opgesteld in het Leerdock (hangaar 342), “Special C/S, skelet op de kont”. |
B-65 | BO-105CB | 19xx-heden | Cockpitsectie in gebruik genomen als simulator. Het toestel staat opgesteld in gebouw 209 van KMSL/VOTC. |
B-77 | BO-105CB | 2003-heden | Het toestel staat opgesteld in het Leerdock (hangaar 408), in 45 jaar 299sqn jubileum kleuren. |
D-15 | Anson Mk.I | 195x-195x | In gebruik geweest bij de vliegbasis brandweer voor instructie. |
D-8133 | F-104G | 1984-1986 | In gebruik geweest voor Battle Damage Repair Training. Gesloopt op de LETS. |
D-8282 | F-104G | 1984-1986 | In gebruik geweest voor Battle Damage Repair Training. |
I-177 | Meteor Mk.6 | 196x-196x | In gebruik geweest bij de vliegbasis brandweer voor instructie. Toestel is daarna overgedragen aan de op Kamp Princenbosch gevestigde NBC-school. |
K-3034 | NF-5A | 1985-19xx | In gebruik geweest voor Battle Damage Repair Training. |
K-3044 | NF-5A | 199-heden | In gebruik voor reddingsoefeningen. Het toestel ligt op een dispersal bij de modelbouwclub. Toestel is afkomstig van het brandweer trainingscentrum in Vlissingen. |
K-3071/”NAC-7″ | NF-5A | 198x-199x | In gebruik geweest bij de bewapeningstraining. Het toestel stond veelal opgesteld in hangaar 407; de hangaar waar in de tachtiger jaren de zgn. cross-servicing was gevestigd. Gesloopt. |
N-135 | Hunter Mk.4 | 196x-197x | In gebruik geweest bij de vliegbasis brandweer voor instructie. Gesloopt. |
Decoy’s
Als decoy hebben de volgende toestellen dienst gedaan:
serial | type | datum | opmerkingen |
P-134 | F-84F | 197x-198x | In dienst bij de KLu tot 23-12-1966. Daarna afgeschreven en naar de LETS. Na dienst als decoy op Gilze-Rijen naar Schiphol en naar A. Fokker School. |
P-140 | F-84F | 197x-198x | In dienst bij de KLu tot 23-12-1966. Daarna afgeschreven en naar de LETS. Na dienst als decoy op Gilze-Rijen naar Soesterberg (decoy) en LETS. |
P-170 | F-84F | 197x-198x | In dienst bij de KLu tot 02-10-1970. Daarna afgeschreven. Na dienst als decoy op Gilze-Rijen naar KLM-school en Woensdrecht. |
P-191 | F-84F | 197x-1979 | In dienst bij de KLu tot 02-10-1970. Daarna afgeschreven. Na dienst als decoy op Gilze-Rijen in 1979 naar de hoofdpoort als poortwachter. |
P-230 | F-84F | 197x-198x | In dienst bij de KLu tot 02-10-1970. Daarna afgeschreven. Na dienst als decoy op Gilze-Rijen naar de DVM opslag t.b.v. het Militaire Luchtvaart Museum. |
P-244 | F-84F | 197x-198x | In dienst bij de KLu tot 07-09-1970. Daarna afgeschreven. Na dienst als decoy op Gilze-Rijen gebruikt voor NBC-doeleinden op Gilze-Rijen. Verbrand op Brandweerschool LETS. |
P-263 | F-84F | 197x-198x | In dienst bij de KLu tot 29-09-1970. Daarna afgeschreven en naar de LETS. Na dienst als decoy op Gilze-Rijen naar de LETS en DVM opslag DVM. |
P-277 | F-84F | 197x-1985 | In dienst bij de KLu tot 07-09-1970. Daarna afgeschreven. Na dienst als decoy op Gilze-Rijen in 1985 naar Eindhoven als decoy. |
Opgeslagen toestellen
In de categorie “opgeslagen toestellen” zijn er een oneindig aantal te noemen. Het is vrijwel onmogelijk om alle machines te vernoemen die ooit tijdelijk zijn opgeslagen geweest.
Hieronder toch een kleine opsomming van wat er op dit moment “aanwezig” zou zijn op Glilze-Rijen.
serial | type | datum | opmerkingen |
K-3044 | NF-5A | 2010-heden | Op ?? is dit airframe afgeleverd. Het revetment ligt in opslag (shelter 621). |
J-206 | F-16AM | 2010-heden | Op ?? is dit airframe afgeleverd. De fuselage ligt in opslag (shelter 617). |
J-230 | F-16A | 2010-heden | Op ?? is dit airframe afgeleverd. Het airframe staat in opslag (shelter 621). |
J-247 | F-16A | 2010-heden | Op ?? is dit airframe afgeleverd. Het airframe staat in opslag (shelter 621). |
J-251 | F-16A | 2010-heden | Op ?? is dit airframe afgeleverd. De fuselage ligt als “251/1” in opslag (shelter 617). |
J-253 | F-16A | 2010-heden | Op ?? is dit airframe afgeleverd. De fuselage ligt als “253/3” in opslag (shelter 617). |
J-254 | F-16A | 2010-heden | Op ?? is dit airframe afgeleverd. De fuselage ligt als “254/4” in opslag (shelter 617). |
J-257 | F-16A | 2010-heden | Op ?? is dit airframe afgeleverd. De fuselage ligt als “257/7” in opslag (shelter 617). |
J-263 | F-16B | 2010-heden | Op ?? is dit airframe afgeleverd. Het airframe staat in opslag (shelter 621). |
J-363 | F-16AM | 2010-heden | Op ?? is dit airframe afgeleverd. De tailsection ligt in opslag (schelter 617). |
J-651 | F-16B | 2010-heden | Op ?? is dit airframe afgeleverd. De tailfin staat in opslag (shelted 621). |
D-8063 | F-104G | 2010-heden | Op 27 augustus is dit airframe afgeleverd. De tailsection ligt in opslag (shelter 617). |
D-8084 | F-194G | 2010-heden | Op 27 augustus is dit airframe afgeleverd. De tailsection ligt in opslag (shelter 617). |
D-8256 | F-104G | 2010-heden | Op 27 augustus is dit airframe afgeleverd. Het airframe staat in opslag (shelter 617). Dit airframe mist de cockpitsectie. De cockpitsectie staat op Vliegbasis Volkel. |
D-8312 | F-104G | 2010-heden | Op 27 augustus is dit airframe afgeleverd. Het airframe staat in opslag. |
264/64 | SH-14D | 2010-heden | Op ?? is dit airframe afgeleverd. Het airframe staat in opslag. |
268/68 | SH-14D | 2010-heden | Op ?? is dit airframe afgeleverd. Het airframe staat in opslag. |
269/69 | SH-14D | 2010-heden | Op 06 juli is dit airframe afgeleverd. Het airframe staat in opslag (shelter 614). |
270/70 | SH-14D | 2010-heden | Op 6 juli is dit airframe afgeleverd. Het airframe staat in opslag (shelter 614). |
271/71 | SH-14D | 2010-heden | Op 6 juli is dit airframe afgeleverd. Het airframe staat in opslag (shelter 614). |
276/76 | SH-14D | 2010-heden | Op 6 juli is dit airframe afgeleverd. Het airframe staat in opslag (shelter 614). |